saya suka tgk mereka tersenyum (:

"Cukuplah Allah yang menjadi penolong kami dan Allah adalah sebaik – baik pelindung" (Ali Imran 3:173)

Saturday, August 13, 2011

Tips jadi POSITIF.

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Hopeful korang semua sihat saja (:

Pernah tak korang rasa down ? thats mean rasa sangat tak berguna or anything.
Jangan jangan fikir macam itu,bahaya.

Cuba ubah persepsi tu untuk fikir macam ni,oke ada hikmah semua itu.kan lebih baik.
Jadi Positif tak susah,tapi its take a time,kat bawah ni ada tips untuk ada yg ingin berubah :

1. Oke bila anda rasa anda susah,cuba fikir orang lain yang lagi susah dari anda.Contoh,kalau anda hanya ada motosikal je,kereta takda,bila hujan habis basah lenjun."ish,susah la takda kereta ni ! " .jangan jangan cakap macam tu,cuba ubah, " alhamdulillah,sekurang-kurangnya aku ada motor,ada lagi orang susah takda motor,jalan kaki je panas-panas.

2. Oke,bila sesuatu terjadi kepada anda.Macam dugaan yang Allah nak bagi,contohnya bila putus tunang akibat orang ketiga dan anda dapat tahu awal.Jangan pula rasa nak bunuh diri dan rasa tak nak hidup lagi.come on,kita kan ada Allah (: .thats mean Allah sayang kita,dia dah tunjuk sifat sebenar pasangan kita awal awal lagi sebelum kita kahwin dengan dia.Sepatutnya,ubah.oke semua ni ada hikmahnya.Allah lebih mengetahui.kan indah. (:

3. Oke,situasi yang ni mungkin ramai je ada.Seorang kawan anda,selalu je bercakap pada anda yang buruk-buruk.Seolah macam semua salah anda.Jangan pula kita lawan cakap buruk juga.Allah kan ada.fikir positif.Mintak pada Allah supaya dia berubah.memang payah sikit.tapi lama lama mesti boleh ! (:

4. Bila tengok orang pandang-pandang kita je cakap dia mengata.Oh no!jangan berfikir macam tu.Entah betul entah tak.nanti tak pasal pasal jeling orang sekeliling sebab ingat semua macam tu.Cuba fikir,"eh pandang aku mungkin sebab aku cantik kan.atau mungkin dia rasa macam kenal".haa kan baik macam ni.dalam masa yang sama cas positif akan tersebar dan anda akan jadi lebih menawan ! (:

5. Oke.bagi yang ke 5 ni .Situasi dia bila mak atau ayah kita marah-marah dekat kita.Jangan melawan.kan berdosa,cuba fikir positif macam ni,"mungkin sebab mak ayah sayangkan aku" .dalam masa yang sama kita tak dikira menderhaka kan.

Semoga korang semua dapat jadi seorang yang positif dengan mengubah fikiran menjadi positif.

p/s :siapa tahu si negatif berubah kerana fikiran positif anda.dah dapat pahala anda kat situ.



No comments:

Post a Comment